קוראים WLB ופיתוח אישי

אין לי חיים! – איזון בין בית לעבודה

פעמים רבות מנהלים שואלים אותי – אז איך עושים את זה? איך מאזנים בין החיים האישיים לבין עמידה ביעדים והצלחה בעבודה?
אין ספק כי זהו אחד האתגרים הגדולים שלנו כמנהלים – להצליח לשמור גם על סיפוק בחיינו האישיים, להינות מבן הזוג ומהילדים, ובכלל להתפנות לתחביבים ועיסוקים ששומרים לנו את החיוך בלב.
הכתבה רשומה בלשון זכר – אך כמובן פונה לשני המינים, שכן הדילמות זהות – ודווקא פעמים רבות כתבות בנושא זה פונות בלשון נקבה, והפעם לצורך האיזון החלטתי לפנות במין זכר.
אתחיל ואומר כי זוהי אכן משימה קשה, אך אפשרית. להל'ן מספר טיפים שיכולים לסייע לנו להצליח ולייצר נקודות איזון:

1. כמו בעבודה גם בחיים אישיים – יש מקום לנהל יומן, לקבוע ולתכנן – וכמובן להתייחס לתכנון ברצינות, כמו לכל שאר המשימות שהינכם שמים על היומן. כאשר הנכם מחליטים לדוגמא שהגיע הזמן לצאת עם הבן הזוג, לבלות יותר עם הילד, לעשות ספורט או כל דבר אחר – קיבעו איזה יום הוא היום המועדף ואף מהן השעות שהנך מקצה לטובת הפעילות….. גם כאן כמו בכל תוכנית עבודה אחרת, תוכנית היא בסיס לשינויים, ואם לפתע פתאום יזמן אתכם המנכ"ל לפגישה ש"תסחט" אתכם רגשית ושכלית – ותרגישו כי עמידה בתוכניות תוביל אתכם לאובדן השפיות – הרגישו בחברה טובה, זהו מצב טבעי – אבל, וכאן ה-אבל הגדול, התייחסו לפגישה ברצינות – ורישמו אותה מחדש ביומן ליום אחר בשבוע. במקביל לכך, אל תהיו עם יד קלה על ההדק – לעיתים אנחנו נשאבים לתוך השיגרה, מעדיפים לשקוע בכורסא אל מול תוכנית ריאלטי שלא ברור איך עלתה לאוויר, העיקר שלא נצטרך לחשוב או להתאמץ בכל דרך שהיא…
התייחסו ברצינות לשעות הפנאי שלכם ונסו לשאוב אנרגיות ולצאת מהכורסא – בתום הפעילות תרגישו הרבה יותר אנרגטיים ומלאים בחוויות שיסייעו לכם להיות יותר עם עצמכם בניפרדות מחיי העבודה.

2. דברו אל ליבו של המנהל שלכם! – שיתוף המנהל ברגשותיכם והצגת "תוכנית העבודה" האישית יכולה לתרום ולתמוך בהוצאתה לפועל. כמובן שמנהל יתמוך בגישתכם אם ירגיש כי הרצון לשפר את איכות חייכם אינה סותרת את רצונכם לעמוד ביעדים ובמשימות הנדרשים במסגרת עבודתך במידה מקסימאלית, ואף יותר.
חשוב לשתף את המנהל בתוכנית – לדוגמא כי בימי שלישי הינך מתכוון/ת להיות עם הילדים החל משעה X.
שוב – ככל שהמנהל יסמוך עליכם כעובדים אשר ביכולתם לנהל את זמנם בצורה אפקטיבית – כמי שאחראים על ביצוע המשימות שלהם עד מלואן, כך יהיה לו קל יותר גם להתחשב בתוכנית החיים האישיים…

3. במידה ותפקידכם מאפשר זאת, בצעו חלק מהעבודות הנדרשות מהבית, כך תוכלו לדוגמא להקדיש את שעות הערות של הילדים, לשבור שיגרה ולצאת יחד לארוחת ערב מוקדמת, ולאחר מכן להמשיך ולעבוד דרך הבית ולסיים את המשימות הנדרשות.

4. גייס את הקרובים לך ליישום התוכנית – על מנת להגביר את המחויבות לתוכנית, הכרז על כוונותיך בפניי הקרובים לך. לדוגמא, במידה והינך רוצה להתחיל ללכת לחדר כושר, קבע עם חבר שיצטרף לתוכניותיך – כך תגבר המחויבות לביצוע….

5. קח זמן לנשימה באמצע יום העבודה – 10 דקות של שקט עם עצמך יכולות להיות מאוד מועילות לאפקטיביות בהמשך יום העבודה. באותם 10 דקות הינך יכול לצאת לסיבוב קצר באוויר הצח, לדבר בטלפון, לאכול משהו בריא, ולרוחניים שבינינו – לעשות תרגול בנשימה או מדיטציה (כן זה אפשרי….).

והכי חשוב – תאמין שכל מה שתרצה מאוד
הוא אפשרי וניתן ליישום.
מה שפחות תרצה
קרוב לוודאי – שלא יקרה.