קוראים ראיונות עבודה

צולחים את הראיון בשלום (ויוצאים עם משרה ביד)

צולחים את הראיון בשלום (ויוצאים עם משרה ביד)

אל תגזימו בציפיות השכר, רק כדי להתפשר עליהם בהמשך (אילוסטרציה) | צלם: TheMarker

פוטרתם ממשרתכם או שאתם מחפשים עבודה חדשה בהיי-טק: השאלה כעת היא כיצד תגברו על אלפי המועמדים שמתחרים על כל משרה פנויה? הסוד הוא בראיון עבודה מוצלח | קבלו שלל עצות וטיפים ממראיינות מנוסות

מיכל גבאי , אריאן ינוביץ'

המשבר הכלכלי וגלי הפיטורין בחברות ההיי-טק שמגיעים בעקבותיו, מגבירים לאחרונה אצל המועמדים לעבודה את החשיבות שהם מייחסים לביטחון התעסוקתי. אם בשנה החולפת ביטויי זחיחות ו"סיבובי שופינג" היו עניין שבשגרה אצל רבים מהתוכניתנים שחיפשו עבודה, הם כעת מבטאים נכונות רבה יותר להתפשר, ומנסים "למכור את עצמם" יותר מבעבר. יישום ההמלצות הבאות, שהן סיכום של הניסיון המצטבר בתחום, יאפשר לכם לעשות זאת בצורה מוצלחת ככל האפשר.

"כשמועמדים נשאלים לחסרונותיהם, התשובות הכמעט-קבועות הן 'עקשן ופרפקציוניסט'. תשובות אלה כמובן מאוסות בעיניי מראיינים מנוסים"

• די לפרפקציוניזם: כשמועמדים נשאלים לחסרונותיהם, התשובות הכמעט-קבועות הן "עקשן ופרפקציוניסט" (אצל נשים גם "רגישה"). תשובות אלה כמובן מאוסות בעיניי מראיינים מנוסים. אז מה לעשות? האופציה הטובה ביותר היא לבחור חסרונות "נסבלים" שאינם רלוונטיים לתפקיד. לדוגמה, תוכניתן זוטר יכול להעיד על עצמו שהוא "מופנם" ו"נמנע מעימותים". איש מכירות, לעומת זאת, עלול לפגוע במועמדותו אם יצהיר על החסרונות הללו. חסרונות שנתפסים כגרועים לכל תפקיד הם שתלטנות וחוסר סבלנות.

• הניחו לעבר: אל תדברו בשליליות על החברה שעזבתם, ראש הצוות הקודם וכדומה, גם אם אתם בטוחים בצדקתכם. אם "תלכלכו" על החברה שעזבתם, המראיין יחשוש שתעשו זאת גם במשרה הרלוונטית. רק אם אתם נדרשים ליחסיכם העכורים עם המעסיק הקודם, אמרו בדיפלומטיות דברים כגון "אני מעדיף לעבוד עם אנשים יותר מקצועיים ובסביבה יותר אנושית".

• אל תתעצלו: חשוב להימנע מביטויי שחיקה ועייפות. אם יבקשו מכם למלא שאלון פרטים אישיים, שרובם ככולם כבר מופיעים בקורות החיים ששלחתם, מלאו אותו ללא התרעמות וכבדו בכך את מדיניות החברה. אף פעם אל תאמרו "שוב פעם השאלה הזאת?" – המראיין לא נכח בראיונות הקודמים שלכם, ועצם הביקורת על השאלות שלו תעליב אותו. הפגינו מוטיבציה והתלהבות, ענו על השאלות בסבלנות ו"זרמו" עם המראיין במסגרת גינוני הנימוס הראויים.

• אל תפזלו לכיסא של הבוס: שאפתנות היא תכונה שבדרך כלל מתקבלת בברכה, אך אסור לשדר שתוך שנה-שנתיים אתם מצפים להגיע לתפקיד בכיר ברמה בלתי סבירה. אתם מתראיינים לתפקיד מסוים – הראו שאתם רוצים בו ולא בתפקיד אחר. אחד מה-Turn-offs עבור מראיינים הם מועמדים שרומזים כי הם מעוניינים במשרה רק כ"משרת צינור", קרש קפיצה לתפקיד הבא שלהם. אחת מהדוגמאות הנפוצות בהיי-טק היא בודקי תוכנה (QA) ש"מוכנים" לעבוד בתחום רק כי הם סבורים שהוא יוביל אותם לתפקידי פיתוח. הראו שאתם שלמים עם המשרה שמוצעת לכם.

• לכו לישון: מועמדים רבים מגיעים רדומים או חולים לראיון. עדיף לדחות את הראיון מאשר להגיע אליו ולא לתפקד כראוי. אם אין ברירה אחרת, חשוב לעדכן על כך את המראיין מכיוון שהוא עלול לחשוב שזהו מצבכם בשגרה. שנו טוב בלילה ושתו קפה לפני הראיון.

"אחד מה-Turn-offs עבור מראיינים הם מועמדים שרומזים כי הם מעוניינים במשרה רק כ'משרת צינור', קרש קפיצה לתפקיד הבא שלהם. אחת מהדוגמאות הנפוצות בהיי-טק היא בודקי תוכנה שמוכנים לעבוד בתחום רק כי הם סבורים שהוא יוביל אותם לתפקידי פיתוח"

• התלבשו כראוי: לא מדובר בעצה מובנת מאליה – מדהים לגלות כמה מועמדים עדיין לא הפנימו את הנושא. להופעה החיצונית יש חשיבות עצומה בהתרשמות הראשונית מהמועמד. רוב המראיינים יפסלו על הסף מועמד שיגיע לראיון בשיק א-לה דרמסאלה – לא מסורק, עם זיפים, נועל כפכפים, וכדומה. מצד שני, בחברה שאליה נהוג להגיע בלבוש "קז'ואל", מועמד חנוט בחליפה ועניבה דווקא עלול להפסיד נקודות על ההופעה. נסו לברר לפני הראיון עם אנשים שמכירים את החברה מהו סגנון הלבוש המקובל, ובכל מקרה – הגיעו בלבוש מוקפד ונקי.

• אל תקדימו: גם מראיינים הם עובדים שמתמודדים עם לוחות זמנים. אם "תנחתו" על המראיין בשעה מוקדמת, סביר שתמצאו אותו בעיצומו של ראיון אחר, ארוחת צהריים או שיחת טלפון. פגיעה בתוכניות של המראיין עלולה להלחיץ אותו וליצור הלך רוח שלילי כלפיכם. אם הקדמתם לראיון ביותר מ-10 דקות, המתינו בחוץ. ולא מיותר לציין – אל תאחרו, ואם משום מה זה קורה התקשרו להודיע.

• אל תחצו את הקווים: היו נעימים אך קורקטיים, הפגינו רצינות ושדרו שאתם מכבדים את המעמד. אל תשאלו את המראיין שאלות אישיות. גם לאחר הראיון אל "תשברו דיסטנס" (ובעברית: לא לתת למראיינת "כיף", לא לקרוא לה "מתוקה", וכמובן שלא להתחיל איתה!) רוב המראיינים יראו בכך חוסר כבוד כלפיהם.

• הקשיבו למראיין: סיכויי ההצלחה שלכם תלויים באינטראקציה ובכימיה שתצרו עם המראיין. מועמדים רבים מפליגים בסיפורים ולא נותנים למראיין להשחיל מילה. ענו בדיוק על מה שאתם נשאלים לגביו ואל "תלכו מסביב", הדבר עלול לפגוע באמינות שלכם. מותר לכם לחשוב רגע לפני שאתם עונים. שאלו את המראיין שאלות על התפקיד והיראו כאילו תשובותיו מעניינות אתכם. שבו זקוף, הסתכלו למראיין בעיניים, ואל תשחקו בחפצים שעל שולחנו.

• היזהרו משקרים קטנים: מראיין מנוסה בדרך כלל יזהה אותם, מה שיפגע קשות באמינות שלכם וברצון שלו לקדם את מועמדותכם. אמינות היא אחת מהתכונות הבסיסיות שמחפשים בכם, וזיהוי שקר, קטן וחסר משמעות ככל שיהיה, ידליק נורת אזהרה אצל המראיין. השקרים המסוכנים הם אלה שניתן לעלות עליהם בקלות: התנאים שקיבלתם בעבודה הקודמת (שייחשפו לחברה אם תמשיכו אצלה את ביטוח המנהלים), סיבת העזיבה (ניתן לברר בקלות אם אכן "היו קיצוצים בחברה" כפי שטענתם), טיב היחסים עם המעסיק הקודם (שעלול להיות מופרך בשיחת טלפון איתו), ומשך הזמן שעבדתם בעבודה הקודמת.

• הראו מה אתם שווים: חשוב להדגיש את היתרונות והניסיון שאתם מביאים לתפקיד. מועמדים רבים עם "קבלות" מרשימות משום מה חוטאים בצניעות. שתפו את המראיין בידע הטכנולוגי שלכם, והציגו את מומחיותכם באור יצירתי ומאתגר. דברו בגוף ראשון, לא על מה שהצוות שהייתם בו עשה אלא על מה שאתם ספציפית עשיתם. חשוב שלא "לעגל פינות" ולקחת קרדיט על דברים שלא עשיתם – לדוגמה, ניהול קשר מול לקוח מסוים, שבמציאות הייתם קשורים אליו רק בעקיפין.

• בקשו מה שיש לכם סיכוי לקבל: אל תפריזו בדרישות הכספיות לצורכי מיקוח. תוכניתן שהרוויח עד עכשיו 10 אלף שקל בחודש, ומצפה לקבל בעבודה החדשה 12-13, לא צריך לבקש 20 כדי "להתפשר" לאחר מכן. לגיטימי שתרצו לשדרג את תנאיכם לעומת התפקיד הקודם, אך עשו זאת באופן מושכל. אם תבקשו סכומים לא הגיוניים, כנראה שיעדיפו מראש מועמדים אחרים על פניכם במקום להיכנס איתכם למשא ומתן. לפיכך, עדיף לכם לדחות את הדיון בתנאים לשלב מאוחר ככל האפשר, אך להכין תשובה סבירה למקרה שישאלו לציפיותיכם. לאחר שתסכימו לתנאים מסוימים, אל תתחרטו ותציגו תנאים חדשים כגון משכורת גבוהה יותר, רכב או אופציות – הדבר ייצור אצל המראיינים תחושה של סחטנות וסביר שיביא לפסילתכם.

לעיתים תהיה לכם פחות משעה להתמודד מול מתחרים רבים ולהוכיח את עצמכם. כל מילה שתאמרו תימדד על ידי המראיינים. מובן שכללי ההתנהגות שהוצעו כאן אינם חזות הכול ומראיין חד עין עשוי לראות מעבר להם, אך עדיין סביר שהפנמה שלהם תסייע לכם בראיון. אם תתנהגו כלפי המראיין בכבוד, תדברו אמת אך עשו זאת בטאקט, תדגישו את הניסיון הרלוונטי שלכם ותציגו דרישות הגיוניות – סיכוייכם להתקבל למשרה הנכספת יעלו באופן משמעותי.

לקישור לכתבה המקורית בעיתון דה מרקר – 05.12.08