קוראים ייעוץ ארגוני

פיתוח ארגוני – מהו?

כבכל תחומי הרוח האחרים, גם כאן אין הגדרה אחת ל"פיתוח ארגוני". המונח ארגון משמעותו
התאגדות של אנשים ומשאבים כדי ליצור יחידה. המונח פיתוח במשמעותו הפשוטה מנדבר על
שינוי וגדילה. באופן כזה ניתן לומר שפיתוח ארגוני הוא המעשה שמשנה אנשים וארגונים באופן חיובי. במובן הזה פעילויות של פיתוח ארגוני הן:

  •  פיתוח צוות
  •  הערכה ואבחון ארגוני
  •  פיתוח קריירות
  •  e-learning
  •  חניכה/אמון – coaching
  •  חדשנות
  •  פיתוח מנהיגות
  •  ניהול כישרונות
  •  ניהול שינויים

להלן 10 מההגדרות הקיימות :

  1. Development Handbook &Human Resources Management – פ.א. הוא תהליך מתוכנן של פיתוח ארגון כך שיהיה אפקטיבי יותר בהשגת המטרות הנחשקות שלו.
  2. Jac Fitz-Enz – פ.א. הוא התערבות שתוכננה וכוונה לשיפור הבריאות והאפקטיביות של היחיד והארגון.
  3. אוניברסיטת קליפורניה – פ.א. הוא השדה והעשייה שממוקדים באספקטים שונים של חיי הארגון, כאלה שכוללים: תרבות, ערכים, מערכות והתנהגות. המטרה של פ.א. היא להגדיל את האפקטיביות והבריאות הארגונית באמצעות התערבויות מתוכננות ביחסים ובפעילויות. לרוב הפנייה לפיתוח ארגוני מתרחשת כאשר הארגון עובר שינוי.
  4. The OD Network – המטרה שלנו כבעלי מקצוע היא ללוות/להנחות תהליכים שבהם אנשים ומערכות אנושיות חיים ועובדים ביחד וזה לצד זה, לטובת התועלת ההדדית שלהם וה-well being.
  5. Organizational Development,[ French & Bell, 1991 – פ.א. הוא מאמץ ארוך טווח שמונחה ונתמך ע"י הנהלה בכירה, לצורך שיפור החזון הארגוני, העצמה, למידה, תהליכי פתרון בעיות – וזאת באמצעות ניהול מתמיד ומשתף של התרבות הארגונית – תוך דגש מיוחד על תפקיד המנחה/יועץ, יישום התיאוריה והטכנולוגיה של מדעי ההתנהגות, כולל action research])).
  6. US government office of Personnel Management – פ.א. הוא יישום של עקרונות ושיטות של מדעי ההתנהגות כדי להגדיל את האפקטיביות הארגונית.
  7. אוניברסיטת מסצ'וסטס – פ.א. הוא שדה ניהול שמתמקד בעזרה לארגונים לפתח את הפוטנציאל שלהם.
  8. Chicago OD Network – פ.א. הוא תהליך של שיפור ארגונים.
  9. ASTD American Society for Training and Development – פ.א. הוא תהליך מתוכנן של ארגון כך שישיג את המטרות שאליהן הוא שואף. זה שונה מפיתוח משאבי אנוש כיוון שאלה האחרונים ממוקדים בצמיחה אישית של אנשים בעוד שפ.א. מתמקד בפיתוח מבנים, מערכות ותהליכים בתוך הארגון שמשפרים את האפקטיביות שלו .
  10. Richard Backert – פ.א. הוא מאמץ מתוכנן, כלל ארגוני ומנוהל מלמעלה, להגדיל את האפקטיביות והבריאות דרך התערבויות בתהליכים הארגוניים, תוך שימוש בידע של מדעי ההתנהגות.

כתבה: אתי בן זיו